Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Pokémon GO – ролята на Nintendo и бъдещето на поредицата

09 август 2016
3685 прочитания
0 коментара
5 одобрения
3 неодобрения
Страница 1 от 2

В "Pokémon GO – глобалният феномен отблизо" проследихме как е възникнала идеята за играта, дискутирахме доколко голям е бранда и как успехът на Pokémon GO се отразява на Nintendo. Сега продължаваме темата с разнищване на същинската роля на Nintendo в създаването на глобалния феномен. Ще видим и какво предстои за Pokémon поредицата и най-вече за Pokémon GO.

 

Прочетете още: Intel разработва очила за добавена реалност?

Истинската роля на Nintendo в цялата история

Само в рамките на две седмици пазарната капитализация на Nintendo се удвои и премина 40 млрд. долара. Изведнъж всички си спомниха за славните времена на компанията, когато през 2007-ма достигна капитализация от 100 млрд. долара. Тогава Nintendo не само бяха първата гейминг компания постигнала го, но дори актуалните пазарни лидери Activision Blizzard (с капитализация от 32 мрлд. долара) и Electronic Arts (с капитализация от 23 мрлд. долара) единствено могат да мечтаят за подобен рекорд. Освен това, Nintendo счупиха няколко рекорда на японската борса, а акциите им се търгуваха във феноменални пропорции в световен мащаб. И всичко това заради Pokémon GO. Но какво в действителност е участието на Nintendo в Pokémon GO? Нека се върнем стъпка назад.

В началото на 2015-та година, Nintendo и DeNA сключват сделка за съвместната разработка и разпространение на мобилни игри за платформите Android и iOS. Макар Nintendo да имат дългогодишен опит с портативни конзоли, отсъствието им при мобилните платформи трябва да се компенсира с ноу-хау от външен източник. Сънародниците им от DeNA са идеалния партньор, тъй като стоят зад Mobage, най-голямата гейминг платформа за мобилни телефони в Япония. DeNA имат съвместно партньорство и с Disney (датиращо от 2012-та година) за разработката и промотирането на мобилни социални игри. Nintendo имат историята на компания, която обича да контролира бизнеса си изкъсо и затова рядко работи с third-party сътрудници. Затова и директно купуват 10 процента от DeNA и публично обявяват, че до март 2017-та година на мобилния пазар ще пуснат общо 5 игри. Първата от тях се появи в App Store и Google Play през април, това беше Miitomo. Уви, Miitomo се оказа разочарование и явна проява на неразбиране от страна на азиатците към западния пазар. Miitomo дори не е игра, а по-скоро социално приложение, което не съдържа нито един от култовите и обичани от всички герои на Nintendo. И тук идва следващата изненада – Pokémon GO не е втората игра част от сделката на Nintendo и DeNa. Nintendo дори не присъстват като лого в началото на играта.

Компанията държи търговската марка, всички герои и 32 процента от The Pokémon Company; затова с малки изключения всички Pokémon-ориентирани игри се появяват единствено на Nintendo конзоли. С подобен дял е компанията Game Freak, създадена от автора на франчайза Сатоши Таджири (Satoshi Tajiri), която се занимава с разработката на основните Pokémon игри (включително преждеспоменавания Pokémon Sun and Moon). Такъв дял държат и Creatures Inc. на Тсунеказу Ишихара (Tsunekazu Ishihara), които както споменахме в предния материал отговарят за маркетинга и менажирането на целия бранд.

След като Nintendo притежават 1/3-та от The Pokémon Company, но не се споменават в Pokémon GO, какво реално е участието им в този гейминг феномен? В предишната статия споменахме, че разработчиците от Niantic са получили финансиране на обща стойност 30 млн. долара от Nintendo, The Pokémon Company и Google, но тъй като става въпрос за частна, а не публична компания и още повече, вътрешен стартъп на Google, едва ли изобщо ще разберем как е бил разпределен този бюджет. За точната роля на Nintendo не се говори дори на финансовия отчет за Q2 2016, което е разбираемо предвид това, че акциите на компанията се удвоиха в рамките на две седмици. Но според анализаторите приходите, които отиват при тях от Pokémon GO са в рамките на 10 до 13 процента.

И все пак, дори тези минимални проценти ще афектират поизпразнените през последните години джобове на Nintendo, тъй като по последни данни Pokémon GO е направил 200 млн. долара за първия си месец (общо от Google Play и App Store), при това от едва 35 държави (сред които само една азиатска – Япония). Колко много са 200 млн. долара за мобилния пазар? Нека кажем, че тазгодишния хит Clash Royale направи 120 млн. за първия си месец, а за същия период Candy Crush Soda Saga е направил 25 млн. долара. С други думи, 200 млн. от 35 държави са меко казано феноменални. Особено предвид това, че и двете мобилни платформи са достигнали такава зрялост, че дълго време мислехме, че най-големите хитове (само част от които са Temple Run, Angry Birds, Hay Day, Fruit Ninja, Doodle Jump, Candy Crash, Clash of Clans, Game of War и прочее) няма как да бъдат застигнати по популярност.

 

5 одобрения
3 неодобрения
Още от рубрика "Пазар и анализи"
КОМЕНТАРИ ОТ  
КОМЕНТАРИ
Трябва да сте регистриран потребител, за да коментирате статията
"Pokémon GO – ролята на Nintendo и бъдещето на поредицата"



    

абонамент за бюлетина