Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Безплатно?! Как Google и другите гиганти ни продават за реклами

29 ноември 2015
5057 прочитания
0 коментара
14 одобрения
0 неодобрения
Страница 1 от 2

В ерата на Интернет е повече от нормално да споделяме с лекота личната си информация. Отдавна не става въпрос за изискване или правило, а по-скоро за навик. И тъй като общо взето всяка онлайн услуга настоява за част от личното ни пространство, вече дори не четем и не се замисляме с какво се съгласяваме, просто го правим. А големите компании са по-хитри отвсякога в събирането на данни в името на рекламата. В следващите редове, ще ви запознаем с последните практики на Google, Facebook и Apple, в събирането на лична информация и предоставянето й на рекламодателите. 

 

Прочетете още: В Google са разгледани 1,2 милиона линка за премахване в Европа


Facebook

Facebook тракерите са навсякъде из Интернет. Но тъй като болшинството от над 1.5 млрд. потребители на Facebook ползват мобилното приложение, рекламите не могат да бъдат скрити, чрез инструментите за блокирането на реклами, които оглавяват класациите в Google Play Store и Apple App Store. На този етап Facebook представлява собствена, самоподдържаща се екосистема. Искате да споделите снимките на децата си? Използвате Facebook, за да си уредите среща? Споделяте хобитата и любимите си занимания? Шансовете Facebook да използва тази информация в името на рекламите... са доста големи.

Какво е актуално? В момента Facebook развива програма, според която рекламодателите могат да рекламират продуктите си сред ТВ стрийминг услуги (Netflix, Hulu, HBO Go и т.н.) и Facebook като унифицирано цяло. Това означава, че за пример, трейлър на Star Wars: The Force Awakens, може да прекъсне любимото ви спортно предаване, тъй като през последните дни темата Star Wars ви е вълнувала най-много в онлайн пространството. По същата програма, ако не сте абонат на популярна видео стрийминг услуга, достатъчно е да сте харесали официалната Facebook страница на Star Wars, за да получите в News Feed-a същия трейлър. И ако това не ви се струва достатъчно, по същата тази програма, рекламодателите могат да ви отправят запитвания за тях или конкретни техни продукти.



Какви данни събира Facebook? Не е тайна, че няма тайни за Facebook. Facebook познава приятелите ви, каква информация сте споделили за тях, какво са казали за вас, какви други сайтове обичате да посещавате, какви клипове задържат вниманието ви, какви са последните ви покупки, от какви устройства използвате сайта и много, много повече. Ако наистина се интересувате и имате времето за едно пространно четиво, можете да се отправите към политиката за данни (Privacy Policy) на Facebook.

Какво може да се направи? Удивително е, с колко всъщност информация разполага Facebook. Редно е обаче, да споменем, че цялата, в пакет, можете да свалите и разгледате чрез инструмента Download Your Information на Facebook. Освен това, редовно проверявайте вашият Activity Log, за да видите какво точно сте правили откакто сте се присъединили към услугата. Също имайте предвид, че ако изтриете акаунта си, Facebook си запазва правото да задържи информацията, която другите имат или са споделяли за вас. Тъй като за Facebook, това вече не е информация, която притежавате.

 

Google

Google е станал нарицателно когато става въпрос за едноименната търсачка, но и за електронна поща (Gmail), карти (Google Maps), а също и за много други услуги, които са лидери в категориите си. Сами трябва да разбирате, че такова количество "безплатно", най-малкото отива за персонализирани и таргетирани реклами от всякакъв род.

Какво е актуално? От края на септември Google направиха така, че профила да е директно обвързан с имейла. Това действие е част от програмата Customer Match, която гарантира на рекламодателите, че марката им ще е на правилното място, с правилното послание и в правилния момент, когато потребителя е най-отворен към маркетиране. На практика това означава, че за пример, ако сте разговаряли с туристическа агенция и сте пожелали да ви изпратят оферти на Gmail адреса, същата туристическа агенция може вече да е част от програмата Customer Match. В следствие от това, когато гледате клип в YouTube свързан по някакъв начин с туристическа тематика, агенцията може да предложи реклама, чрез която да планира следващата ви почивка.



Освен това, от няколко седмици насам, Google добавиха Gmail реклами по подразбиране за всичките си AdWords потребители. Това означава, че ще виждате реклама във входящата си кутия, освен ако изрично не се откажете от "услугата".

Какви данни събира GoogleПодобно на Facebook, тук мерната единица е в тонове: имена, електронна поща, телефонен номер, данни от дебитната/кредитната карта (ако ви се е случвало да я въвеждате), данни за това как използвате Google услугите, как взаимодействате с други сайтове, които използват AdWords и други Google технологии, какви устройства използвате, за какво търсите – списъкът е доста дълъг. Но колкото и време да отделите на политиката за данни на Google, никъде няма да намерите конкретна част, която да се отнася специално за Android.

Какво може да се направи? Стига да имате достатъчно време и търпение, Google се отнасят демократично към настройките свързани със споделянето на лични данни. Всичко е описано подробно в политиката за данни на Google: възможности за изключване на проследяването на местоположението, гласово търсене и други опции; общ преглед и редактиране на личните настройки; коригиране на публичния профил и много други. 

 

14 одобрения
0 неодобрения
Още от рубрика "Lifestyle"
КОМЕНТАРИ ОТ  
КОМЕНТАРИ
Трябва да сте регистриран потребител, за да коментирате статията
"Безплатно?! Как Google и другите гиганти ни продават за реклами"



    

абонамент за бюлетина