Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах

Tickey или как трамвайните билетчета ще влязат в телефона

Дигитални билети, закупувани, получавани и проверявани директно чрез мобилно приложение за смартфони е идеята на стартиращата българска компания Tickey, която е на път да осъществи първите две внедрявания на системата у нас – в Бургас и в София.

20 август 2015
4634 прочитания
12 одобрения
5 неодобрения

Край на чуденето как да си купиш билет за градския транспорт, когато наблизо няма подходяща будка или при шофьора са свършили. Край и на опашките за карти в малкото центрове, където се издават такива. Просто влизаш в автобуса или трамвая, а на смартфона ти се появява съобщение предлагащо да си купиш билет, като платиш само с няколко кликания. Няма PIN кодове, няма пароли, а контрольорите проверяват билетите дистанционно, чрез своето мобилно устройство, виждайки всички валидни документи за пътуване, без да късат смачкани хартиени късчета и нервите на всички около себе си.

Tickey или как трамвайните билетчета ще влязат в телефона

И това не е епизод от фантастичен филм, а съвсем близка възможност, която скоро ще стане реалност в една от автобусните линии на Бургас и в столичното метро. По този въпрос работи родната стартираща компания Tickey, която има доста по-практична дигитална алтернатива на билетите за градския транспорт.

Прочетете още: Made in България: Интересни Android приложения от родни разработчици

Дигиталният билет е по-добър от хартиения
Системата на Tickey е базирана на мобилно приложение (засега за iOS и Android), което може да се използва от смартфони, таблети и други “умни” устройства, включително smart часовници, разказа по време на специално събитие изпълнителния директор на стартъпа Димитър Димитров.

Tickey или как трамвайните билетчета ще влязат в телефона

Приложението разчита на т.нар. iBeacon сензори в превозните средства (големи приблизително колкото кибритена кутия и с обхват 60 метра), както и на функциите за геолокация на устройствата и мобилен интернет. Така то разпознава в кое превозно средство се намира даденият потребител, когато той изпрати заявка за купуване на билет, посредством Bluetooth връзката на своето мобилно устройство.

В случай, че забравим да си купим билет, приложението ще ни го напомни. Това прави самата програма, като не са необходими допълнителни машини за билети или валидиране на превозния документ. Информацията за кредитната или дебитната карта се въвежда еднократно, а след това плащането става автоматично, като се поддържа възможност както за купуване на еднократен билет, така и за покупка на електронна “карта”.

Tickey или как трамвайните билетчета ще влязат в телефона

Нещо повече, използвайки приложението Tickey пътниците не само ще си пестят тормоза да ровят за дребни пари и да търсят перфоратори, но ще могат да дават на превозвача и обратна връзка за качеството на услугата, като споделят например мнението си и дават оценка за превозното средство или за поведението на контрольорите и шофьорите.

Плюсове и за градския транспорт

Немалко предимства системата Tickey обещава и за общините и/или транспортните компании. Дигиталните транзакции например ще им дават възможност да анализират пътникопотока в различните часове на денонощието и по отделните линии. Освен това приложението дава възможност не само за продажба на билети с фиксирана стойност, но и в зависимост от разстоянието до конкретната дестинация.

Особено привлекателен за общините би трябвало да е и фактът, че внедряването на системата не изисква инвестиция от тяхна страна – хардуерната съставна е малка и се инсталира от екипа на компанията, която пък “монетизира” усилията си, вземайки комисионна от продажбите на дигитални билети.

И всичко това няма да остане само на хартия.

Tickey или как трамвайните билетчета ще влязат в телефона

Какво предстои?

Проектът Tickey стартира първо  в Бургас, а услугата ще е достъпна най-напред в автобусите по линията 211, в които ще има и безплатен мобилен интернет. Скоро след това Tickey ще заработи и в метростанция "Бизнес парк София" с помощта на Sofia Tech Park. След тези две пилотни внедрявания целта ще е въвеждането на системата във всички големи градове у нас.

Амбициите на българската компания обаче се простират не само на национално ниво. Според Димитър Димитров, интерес към тяхното решение проявяват институции във Великобритания, Испания и Швеция. Специалистът се надява успешните внедрявания да открият пътя на компанията и към цялата европейска транспортна инфраструктура.

12 одобрения
5 неодобрения
Още от рубрика "Lifestyle"
КОМЕНТАРИ ОТ  
КОМЕНТАРИ
Трябва да сте регистриран потребител, за да коментирате статията
"Tickey или как трамвайните билетчета ще влязат в телефона"



    

абонамент за бюлетина